Debriyaj Hakkında Herşey

Cevapla
Kullanıcı avatarı
moments
Site Yöneticisi
Site Yöneticisi
Mesajlar: 5033
Kayıt: 14 Ağu 2008, 19:14
Konum: Almanya
İletişim:

Debriyaj Hakkında Herşey

Mesaj gönderen moments » 21 Eyl 2008, 16:23

Debriyaj ;

Motorun dönme hareketini isteğimize göre ayrıca istediğimiz dozda aktarma organlarına ileten sistemdir

Sistem basit olarak baskı,balata ve ayırma rulmanından oluşur

detaylı bakacak olursak ;


volan yüzeyi , debriyaj balatası , baskı , ayırma rulmanı , ayırma çatalı yada hidrolik sitemlerde ayırma düzeneği bulunur

dahada derine inersek; hidrolik sistemi fren hidrolik kabına bağlayan kauçuk hortum , telli sitemlerde debriyaj kablosu ve debriyaj pedalı işin içindedir
clutch.jpg
clutch_components.png
Sistemin çalışması ;

Debriyaj pedalı basılmamış konumdayken baskının üzerindeki yaylar ile volan ve baskı üzerindeki sürtme yüzeyleri arasında sıkışmış konumdadır

debriyaj sorunsuz ise motor ve aktarma sistemi bireşmiş durumdadır birinden gelen dönme hareketi diğerine aktarılır


Debriyaj pedalı basılırken baskı üzerindeki yayları ittirir bu ise balatanın volan ve baskı yüzeyi arasında boşta dönmesine olanak verir

Debriyaj balatasının baskı üzerinde sürtünen yüzeyi
clutch-fig4.jpg
clutch-fig4.jpg (10.25 KiB) 1841 kere görüntülendi
Debriyaj balatasının diğer yüzünün volan üzerinde sürtünen yüzeyi ;
resim827cs7.jpg
Sistem çok basit mantıkla çalışıyor

debriyaj balatası sert bir balatadır sürekli kullanımda olduğu için malzemesi daha dirençlidir

Balatanın üzerindeki yaylar kilitli durumda gaz verip çekmeler ve ilk temas durumundaki şoku bir nebze olsun bertaraf eder

olay şöyle olur

debriyaj pedalı bırakılırken baskı üzerindeki yaylar marifetiyle balata volan ve baskı arasında sıkışır ilk temas gerçekleşir tam sıkışma gerçekleşirken balata üzerindeki yaylarda sıkışır ve hareket başlar bu yaylar sürekli yüktedir gaz verip bırakma durumunda serbest kalır veya tekrar yüke girer





Balatanın ömrünün bittği şöyle anlaşılır ;

torku yüksek olan bir viteste (mesela 1 vites) ani gaz verme durumunda devir birden yükselir ancak araç devire oranla hızlanmaz

yada gaz pedalına birden basılıp çekilir, motorun bu sarsılmasına debriyaj ayak uyduramaz ve yine devire oranla gitmeyen bir araç tablosu ortaya çıkar





Kullanım alanlarına göre çeşitli debriyajlarda bulunur


bunlardan en bilineni yarış debriyajlarıdır ;
clutch_16vrigid.jpg
clutch_16vrigid.jpg (6.41 KiB) 1836 kere görüntülendi

Sistemde baskı volana montedir

balata ise şanzıman üzerinden gelen mile bağlanır


Bitik bir sistemle gitmek balatanın volan yüzeyini zedeleme ihtimali olduğundan sakıncalıdır


Baskı üzerindeki yayların çalışma mantığı gereği balata uç kısımlarından daha fazla aşınır hatta bu aşınma volan ve baskı yüzeyinde konikleşme olarak görülür


Debriyaj set halinde değiştirilebileceği gibi balata olarakta değişebilir ancak tavsiye edilmez balata üzerine yeni balata çakımıda yapılmaktadır (sürtünen yüzey değişimi, balata sistemi aynen kalıyor)

Uzunca bir süre kullanılan sistemde volan yüzeyi ve baskı torna ile düzeltilebir ancak set halinde değişimlerde zaten baskı setin içinden çıkar



-----
ıslak tip çok diskli sistemler genelde motosikletlerde kullanılır
wmpso2.jpg
Ve… Birgün herkes ɑnlɑr, sevdiğinin kıymetini… Amɑ gidince, Amɑ bitince, Amɑ ölünce… Kısɑcɑ; İş işten geçince!

çelik kapı çeyiz

Cevapla

“Teknik Bilgiler” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 19 misafir