Sol ayak freni, önden çekişli otomobillerin etkin ve süratli biçimde kullanılabilmesi açısından en önemli sürüş tekniklerinden birisidir Sıklıkla yarış sürücüleri tarafından kullanılmaktadır Sağ ayak alışıldığı şekilde gaz pedalına basılı durumdayken sol ayağın da fren pedalına basmasıyla uygulanmaktadır Bu teknik aşağıda sıralanan durumlarda kullanılmaktadır
Aracın istenilenden az dönmeye (understeering) başladığı durumlarda (basit olarak önden çekişli bir araca viraj içerisinde gaz verilmesi durumunda veya çok hızlı olarak viraja girildiğinde) dönüş yarı çapını küçültmek
Aracın çok fazla zıplamaya meyilli olduğu engebeli yüzeylerde zıplamayı sınırlandırmak
Turbo otomobillerde yavaşlamak için gazdan ayağı kaldırmaya gerek bırakmaması sonucu turbo basıncının düşmemesi ve aracın daha çabuk süratlenmesini sağlamak
DİKKAT !
Şu unutulmamalıdır ki bir yarışçı özel etap içerisinde sadece ve sadece daha hızlı gitmeyi düşünür Şehir trafiğinde ise sürücünün kendisinin ve çevre araçlardaki sürücülerin güvenlikleri en önemli unsurdur Dolayısıyla burada anlatılanları şehir içi trafiğinde denemek yüzde 90 bir kaza ile sonuçlanacaktır Trafik kazalarının şakası olmadığı açıktır
Ayrıca fren lambalarının sürekli yanması arkadan gelen sürücüyü şaşırtabilir ve bir kazaya sebep olabilir veya lambanın önündeki pleksiglas stop camı da eriyebilir (Bu çok önemli değil:-))
Bunlara ek olarak fren balataları ve diskleri çok daha hızlı biçimde aşınacak, fren sistemi aşırı ısınacak, fren hidroliği kaynayarak frenlerin "şişmesine" sebep olacaktır Yanı kısaca aracın servis ihtiyacı ve maliyeti büyüyecektir
Ralli parkurlarında edindiğim şahsi tecrübelerime dayanarak söyleyebileceğim son şey eğer sol ayak fren esnasında sağ ve sol ayaklarınızın işlevlerini karıştırırsanız sonucun epeyce acıklı olabileceğidir Bu nedenle iyice ustalaşmadan kullanılmaması yerinde olacaktır
İLK UYGULAMA
Evet bu kadar yeter Hala vaz geçmediyseniz öncelikle debriyaja basmaktan hissizleşmiş sol ayağınızı biraz çalıştırmak gerekli Bunun için boş bir asfalt yol bulun ve yaklaşık 30-40 km/h hızla giderken sol ayağınızı YAVAŞÇA fren pedalının üzerine koyarak aracınızı yavaşlatmayı deneyin İlk denemede çok kolay olmadığını göreceksiniz Eğer bir otomatik vitesli araba bulabilirseniz bu iş daha kolay olabilir
Direksiyonu kırdıktan sonra sertçe el freni çekildiğinde ne olacağı iyi kötü bilinmektedir (bilinmiyorsa yine boş tercihen toprak bir araziye ve 30-40 km/h sürat!!!:-))
Burada yapılan, ön tekerlekler halen dönüyorken arka tekerleklerin kilitlenmesi ve bu şekilde yol tutuşlarının azaltılarak, direksiyonun ani kırılması sonucunda ortaya çıkan merkezkaç kuvvetinin etkisiyle arabanın arka tarafının savrulmasıdır Bunun dışarıdan görünüşü ise oldukça küçük yarı çaplı bir dönüş hareketidir Bu teknik sıklıkla yarışlarda çok keskin U virajların dönülmesinde kullanılmaktadır
Sol ayak fren de sanki el freni çekilmişçesine aracın arkasının savrulmasını sağlayacaktır Ancak çok daha hassas bir kontrol yapmak mümkündür Öncelikle ön tekerleklerde motor gücü bulunduğundan ve gaza basılmaya devam edildiğinden ön tekerlekler dönmeye ve yol tutmaya devam edeceklerdir Arka tekerlekler ise fren pedalına basıldığı oranda tutulacaklar hatta kilitleneceklerdir Böylece aracın dönüş yarı çapı küçültülebilecektir Viraj içinde gaz ve fren pedallarıyla oynayarak istenilen çizgide kalmak mümkündür Frenden ayak kaldırıldığında dönüş yarı çapı büyüyecek, fren pedalına basınç uygulandıkça da küçülecektir
PRATİK ÇALIŞMA
Eh kolay görünüyor değil mi? Artık mevsime göre toprak veya buz zeminli ve etrafta çarpacak bir şeyler bulunmayan bir alana gitme zamanı geldi Bir kaç koni veya plastik kutu ile kendinize virajlar hazırlayıp önce bu parkuru sol ayak fren yapmadan normal olarak geçin Ancak bu esnada yavaşlamak amacıyla fren kullanmak istediğinizde sol ayağınızı kullanın Sol ayağınızla istediğiniz hassasiyette fren yapamadığınız sürece sol ayak frenini başaramazsınız Bu, başlangıç aşamasında yıllarca sağ elini kullanmış birinin sol eliyle yazmaya çalışması gibi uğraştırıcı bir işlemdir
Şimdi değişik bir şeyler yapma zamanı Viraja girdikten sonra motor gücünü kesmeksizin (gaz pedalı basılı halde) sol ayağınızla fren uygulayın Eğer doğru yaptıysanız arabanın arkasının viraj dışına doğru kaydığını hissedersiniz Dönüş tamamlandığında (arabanızın burnu girmek istediğiniz yönü gösterdiğinde) direksiyonu toplayıp, freni bırakmalı ve gaza basarak yola devam etmelisiniz
Eğer doğru yaptıysanız arabanızın arkasının ön tekerleklerinin etrafında (pivot noktası) nasıl döndüğüne şaşıracaksınız O yüzünüzdeki şaşkın gülümsemeyi silip tekrar ve tekrar deneyerek aracınız üzerinde tam hakimiyet kuracak yani arkasını tam istediğiniz noktada istediğiniz kadar kaydırabilecek şekilde becerinizi arttırabilirsiniz
İlk denemelerinizde muhtemelen elde edebileceğiniz tek sonuç sadece arabanın viraj içinde yavaşlamasıdır Daha az fren kullanarak tekrar deneyin, ne kadar az bir basınç gerektiğine şaşıracaksınız Ayrıca önce direksiyonu kırıp aracı viraja soktuktan sonra fren uygulamayı unutmayın Buradan 200 km/h ile gelip viraja girdikten sonra fren uygulanması gerektiği anlaşılmamalıdır Böyle yapılırsa sonuç en azından unutulmaz bir spin ve muhtemelen ciddi bir kaza olacaktır Söylenmek istenen; hızı makul bir seviyeye düşürmek için uygulanan frenaj (sol veya sağ ayakla) bittikten sonra araba viraja sokulup sonra kontrol amacıyla sol ayak fren uygulanmalıdır
İlerleyen zamanda sadece dönüşler yerine ardarda iki virajdan oluşturacağınız S ler ile çalışmaya devam etmelisiniz
Sol ayak freni uygulamayı öğrendiğinizde aracınızı asla düşünemediğiniz kadar güvenli ve hızlı biçimde kontrol edebileceğinizi fark edeceksiniz Ancak başarısız denemelerin cesaretinizi kırmasına izin vermeyin Çalışmaya devam edin ve aniden kolaylaşıverdiğini göreceksiniz
Not: Bu bilgiler sizi daha kanlı bir trafik canavarı haline getirmek amacıyla verilmemiştir Yeteneklerinizi gösterebileceğiniz yerlerin yarış pistleri olduğunu unutmayınız
Sol Ayak Freni
Sol Ayak Freni
Mesaj gönderen moments » 21 Eyl 2008, 15:13
Ve… Birgün herkes ɑnlɑr, sevdiğinin kıymetini… Amɑ gidince, Amɑ bitince, Amɑ ölünce… Kısɑcɑ; İş işten geçince!
çelik kapı çeyiz
çelik kapı çeyiz
“Teknik Bilgiler” sayfasına dön
Geçiş yap
- Agar.io
- Lak Lak Köşesi
- ↳ Sohbet
- ↳ Tanişma Yerimiz
- ↳ Anket Odası
- International Discussions
- ↳ Language: German
- Aşk Köşesi
- ↳ Aşk duygunuzu burada paylaşın
- ↳ Güzin abla
- ↳ Güzel Aşk Sözleri
- Ezoterizm Köşesi
- ↳ Fal ve Burçlar
- ↳ Rüya tabirleri
- ↳ Büyüler
- ↳ Cinler
- Spor Köşesi
- ↳ Voleybol
- ↳ Futbol
- ↳ Basketbol
- Video ve Resimler Köşesi
- ↳ Videolar
- ↳ Resimler
- ↳ Videolar 18+
- ↳ Korkunç Resimler +18
- Edebiyat Köşesi
- ↳ Türk kitap evi
- ↳ Şiirler
- ↳ Sms Sözleri / Güsel Sözler
- ↳ Fıkralar
- ↳ Amatör Aşk Şiirleri
- ↳ Komik Yazilar
- ↳ Şairler
- ↳ Öyküler / Denemeler / Hikayeler
- ↳ Ilginç Haberler
- Moda
- ↳ Moda ve Güzellik
- Magazin Köşesi
- ↳ Film, Dizi ve Şarkı Sözleri
- ↳ Kim KiminLe Nerde ? Napıyor ?
- Okul Köşesi
- ↳ Ödevler / Sınavlar
- ↳ Okullar
- İslami Köşesi
- ↳ Dini Konular / Dini Hikayeler
- ↳ TÜRKÇE KURAN-I KERİM
- ↳ Dualar Bölümü
- ↳ Peygamberimiz
- Hobi Dünyası
- ↳ Hobi Dünyası
- Mutfak Köşesi
- ↳ Türk Mutfağı
- ↳ Çin Mutfağı
- ↳ Arap Mutfağı
- ↳ İtalyan Mutfağı
- Modifiye Bölümü
- ↳ Tuning
- ↳ Motorlu Araçlar Dünyası
- ↳ Teknik Bilgiler
- Sağlık-Sağlıklı Yaşam Köşesi
- ↳ Şifalı Bitkiler
- ↳ Çocuk Sağlığı ve Bakımı
- ↳ Gebelik ve Annelik
- Msn nickleri Güzel Nickler
- ↳ Aşk-Sevgi Nickleri
- ↳ Yabancı Nickler
- Tarih Köşesi
- ↳ Mustafa Kemal Atatürk
- ↳ TARTIŞMA MEYDANI
- ↳ Türk Dünyası
- ↳ Osmanlı Tarihi
- ↳ Dünya Tarihi
- Fan Köşesi
- ↳ Tarkan
- ↳ Videolar
- ↳ Yıldız Tilbe
- ↳ Videolar
- ↳ Sezen Aksu
- ↳ Videolar
- ↳ Serdar Ortaç
- ↳ Videolar
- ↳ Ibrahim Tatlıses
- ↳ Videolar
- ↳ Ebru Gündeş
- ↳ Videolar
- ↳ Diğer Sanatçılar
- ↳ Karışık Videolar
- Hayvanlar Alemi
- ↳ Akvaryum Dünyası
- ↳ Malawi Cichlidleri
- ↳ Canlı Doğuranlar
- ↳ Tanganyika Cichlidleri
- ↳ Köpekler Köşesi
- ↳ Kediler Köşesi
- ↳ Arşiv
Kimler çevrimiçi
Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 20 misafir
