Kavrama Kaçırıyor
Kayma ve kaçırma sonucu oluşan büyük sürtünme kuvvetleri aşırı ısınmalara yol açar Aşırı ısınma aşınmayı hızlandırır; balatanın yanmasına sebep olur Volanın ve baskı plakasının yüzeyleri çabuk aşınır, çizilir, çatlar, yüzeylerde derin çukurluklar oluşabilir Baskı plakasında meydana gelen ısı yayların gerilimlerini zayıflatarak bozulmalarına yol açar
Kavramadaki kaçırma özellikle yokuşlarda araca gaz verilirken hızlanamama, çekişte zayıflık yada ilk hareket sırasında duran aracı yerinden güçlükle kaldırma şeklinde kendisini gösterebilir
Debriyaj çeşitli sebeplerden kaçırabilir Pedal ayarının yanlış yapılması, baskı bilyesinin ayırma parmakları ile temasta kalmasına yol açar ve debriyaj pedalı tam bırakıldığı halde dahi kavrama kısmen çözülmüş olarak kalacağından kaçırma yapar Çünkü baskı yaylarının bir kısım kuvvetleri alınmış yani; baskı kuvveti azalmıştır
Çubukların bağlantılarındaki tutukluklar,geri getirme yaylarının kırık oluşu pedalın geri gelmesine kısmen engel olabilir ve bu nedenle kavrama tam kavraşma konumunu kazanamaz Bu durumda ayarların yeniden ve doğru olarak yapılması gerekir
Balatalı disk aşınmış, baskı yayları ile diyafram yaylar zayıflamış,balata yağlanmış veya ayırma parmakları yanlış ayarlanmış ise debriyaj kaçırır Bu gibi hallerde disk veya baskı düzeninin komple değiştirilmesi gerekir
Kavrama ani tutuyor ve ses yapıyor
Önce çubuk bağlantıları kontrol edilmeli tutukluk yapıp yapmadığı anlaşılmalıdırT utukluk yapma durumunda çubuklar ani boşalarak kavramanın ani kavraşmasına ve aracın sıçramasına sebebiyet verebilir Motor bağlantılarının kırık olması da aynı sonucu doğurur
Kavrama balatasının greslenmesi, balata yüzeylerinin cam gibi parlaması veya balatanın bulunduğu sac yastıklar üzerinde gevşemiş olması ani tutmaya ve sese yol açar Bu durumda diskin değiştirilmesi gerekir Balatanın bulunduğu mil üzerinde tutukluk yapmasıda aynı sonucu doğurur; milin frezeleri temizlenerek yağlanmalı ve tutukluklar giderilmelidir
Motorun indirilip bindirilmesinden sonra ses yapıyorsa kavrama muhafazasının ekseni kaçıktır veya bağlantılar çarpık olabilir Sebep ne olursa olsun eksen kaçıklıkları giderilmelidir
Ayırma durumunda disk dönmeye devam ediyor veya tutukluk yapıyor
Bu arıza kavrama tutmaya devam ederken balatalı disk pedal basıldığı halde volandan veya baskı plakasından tam ayrılmıyor demektir Bu nedenle balatalı disk volan ile baskı plakasına sürtünmeye devam eder Bu gibi hallerde vitesin sessiz değiştirilemediğinden,dişli seslerinden şikayet edilir
Böyle bir şikayet sırasında ilk kontrol edilecek kısım pedal çubuk ayarıdır Pedal boşluğu fazla ise pedalın tam sonuna kadar basılması halinde bile tam çözülme sağlanamaz Eğer pedalın çubuk ayarı arızayı gideremezse kavramanın iç yapısına bakmak gerekir Kavramanın iç arızaları balatalı diskin baskı plakasının çarpıklığından veya balatadaki gevşeklikten ileri gelir Balata gevşemesinin başlıca nedeni debriyajın kötü kullanılmasıdır
DİKKAT
Özellikle genç sürücüler kalkış sırasında tekerleklere patinaj yaptırma heveslerine kapılırlar Bu heveslerin debriyaj balatasını sıyıracağını unutmamak gerekir Patinajlı ani kalkışlar en azından debriyajın ve lastiklerin ömrünü azaltırlar
Ayırma parmaklarının ayarı da bozuk olabilir ve kavramanın tam ayırmasına engel olabilir Ayrıca balatalı diskin göbeği debriyaj mili üzerinde tutukluk yapabilirMil frezelerinin temizlenip yağlanması arızayı giderir Ancak frezeler sıyırmış ve deforme olmuşsa mili değiştirmek gerekir
Motor bağlantı kulağının kopması,debriyaj pedalına basılırken motorun bulunduğu yerden hareketine,yer değiştirmesine;kaymasına yol açtığı için de kavrama tutukluğuna sebebiyet verebilir Bağlantı kulağı yenileştirilmek suretiyle arıza giderilebilir
Kavrama kavraşmış durumda iken ses yapıyor
Sebebi tespit etmek için sesin kavramanın kavraşmış konumda mı yoksa ayırmış durumda mı geldiğine dikkat etmek gerekir Pedala basılırken mi yoksa pedal bırakıldığı zaman mı sesin geldiğini saptamak zorunludur Örneğin pedala basıldığı zaman ses kesiliyorsa sesler transmisyondan geliyor demektir Ayrıca volanın göbeğinde bulunan ve prizdirekt milinin ön ucuna yataklık eden burcun aşınmış olması,yada yağsız kalması,kurumuş olması da sese yol açabilir Bu tür sesler daha çok yatak sesleridir ve şüphesiz vites kutusundaki yataklardan gelir
Debriyaj pedalının çalıştırılması sırasında yani pedala basıldığı ve pedal bırakıldığı sıralarda ses geliyorsa bağlantılar kurumuş kirlenmiştir Sesler tamamen mekanizmanın mekaniği sürtünmelerinden kaynaklanır Temizlenip yağlanmalıdırlar Kavramanın kavraşmış konumunda sesler gelirse balatalı diskin frezeli göbeğindeki milin frezeleri üzerinde gevşeklik yapmasından kaynaklanır
Balatalı diskin damper yayları zayıflar veya kırılmış olurlarsa ses yapmaları mümkündürBu durumda balatalı diskin değiştirilmesi gerekir Motor ile transmisyon eksenleri arasındaki kaçıklık balatalı diskin prizdirekt mili üzerinde ileri geri hareket etmesine neden olur Eksenlerdeki kaçıklıklar düzeltilerek giderilmelidir
Debriyaj ayırdığı zaman duyulan sesler baskı bilyasının aşınmasından, yağsız kalmasından,tutukluk yapmasından ileri gelebilir Bu durumda bulunan baskı bilyası debriyaj pedalına basıldığı zaman çalışmaya başlarken tiz sürtünme sesleri çıkartır; buna ötme denir
Baskı bilyasının ötmesi halinde ya değiştirilmeli yada yağlanmalıdırKavrama ayırma parmakları düzgün ayırmazlarsa pedala basılınca balatalı diskin göbeğine sürtünebilirler Parmaklar yeniden ve istenilen değerde ayarlanmalıdırVolan göbeğinde bulunan prizdirekt klavuz yatağı aşınmış yada yağsız kalmışsa araç viteste ve debriyaj ayırırken ve hatta araç dururken yüksek perdeden inleme sesi yapar Bu şartlar altında prizdirekt mili (klavuz yatak üzerinde yataklanmıştır) durmuştur ve fakat yatak ve krank mili dönmektedirSesin kesilmesi için yatak yağlanmalı yada değiştirilmelidir
{Diyafram} tipi kavramada zayıflamış bulunan geri getirme yayları kavrama ayırırken ve motor rölantide çalışırken çıtırtı şeklinde ses yapar Kavramayı sökmeden yayları değiştirerek sesi gideririz
Kavrama Arızası ve Bakımı
Kavrama Arızası ve Bakımı
Ve… Birgün herkes ɑnlɑr, sevdiğinin kıymetini… Amɑ gidince, Amɑ bitince, Amɑ ölünce… Kısɑcɑ; İş işten geçince!
çelik kapı çeyiz
çelik kapı çeyiz
Kimler çevrimiçi
Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 21 misafir